Terapia manualna jest jednym z działów medycyny, ciągle mało znana i niezbyt rozpowszechniona. Okazuje się jednak bardzo przydatna w praktycznej działalności niemal wszystkich specjalności lekarskich zajmujących się narządem ruchu, a w szczególności w diagnostyce i leczeniu zespołów bólowych kręgosłupa. Istnieją możliwości wykorzystania metod terapii manualnej w poszczególnych specjalnościach lekarskich, takich jak neurologia, rehabilitacja, ortopedia i reumatologia. Zabiegi terapii manualnej są nowoczesnym sposobem leczenia, opartym o poznane mechanizmy fizjologiczne, zasady biomechaniki oraz szeroką wiedzę medyczną.

Leczenie tą techniką dotyczy aparatu ruchu czyli: mięśni, stawów i nerwów obwodowych. Należy tutaj wspomnieć o nieco szerszym pojęciu jakim jest medycyna manualna, która zajmuje się oprócz wyżej wymienionych struktur także aspektem psychogennym różnych zespołów bólowych i uwarunkowaniami społeczno – środowiskowymi.

Leczenie zespołów bólowych dotyczących aparatu ruchu odbywa się za pomocą rąk terapeuty. Istnieje bardzo wiele technik, chwytów i pozycji ułożeniowych.

Terapia manualna zajmuje się zarówno bólami kręgosłupa jak i zespołami bólowymi pochodzącymi od kręgosłupa oraz uszkodzeniami mechanicznymi i przeciążeniowymi zarówno stawów obwodowych (stawy barkowe, biodrowe, kolanowe i inne) jak i tkanek miękkich (mięśnie, więzadła, ścięgna).

Jeżeli takie patologiczne procesy dotyczą stawów kręgosłupa, może pojawić się mechaniczny ucisk na korzenie nerwowe lub rdzeń kręgowy. Zaburzenie pracy tych struktur może być również powodowane przenoszeniem stanu zapalnego ze stawów kręgosłupa na tkankę nerwową.

Terapia manualna, wykorzystując specyficzne techniki, pozwala usunąć przyczynę bólu, jeśli ból nie wynika ze zmian organicznych. Zmiany organiczne to takie zmiany, gdzie zaburzeniu ulega budowa danej struktury. Przeciwstawne tym procesom są zaburzenia czynnościowe, czyli odwracalne. Dlatego też terapia manualna ma szerokie zastosowanie w chorobach, gdzie w obiektywnych badaniach lekarskich nie znajduje się ich organicznej przyczyny. Należy przyjąć wtedy, że źródłem tych dolegliwości są dysfunkcje narządów ruchu, w tym przede wszystkim dysfunkcje kręgosłupa. Natomiast wszystkie dolegliwości których przyczyna leży w zaburzeniach czynnościowych narządu ruchu, są dolegliwościami typu odwracalnego. Oznacza to, że można je wyleczyć. W takich przypadkach terapia manualna jest bardzo skuteczna.